Storing melden bij Agentschap Telecom indien problemen met ontvangst

Storing melden bij Agentschap Telecom heeft zeker zinAl meer dan 15 jaar melden radio- en zendamateurs dat elektrische apparaten radiostoring kunnen veroorzaken. Dat kenmerkt zich door onder andere slechte DAB+ ontvangst, storing op TV en/of een slechte WiFi verbinding. Maar ook de lucht- en scheepvaart kan grote hinder ondervinden. Vroeger was het de koffiemolen van de buurvrouw, het scheerapparaat van de buurman of een brommer van de nozem verderop. Tegenwoordig veroorzaken hele andere apparaten storing. Maar vooral PLC‘s, ledverlichting, voeding van de mobiele telefoon of converters van zonnepaneelinstallaties laten flink van zich horen. Het piept, bromt, kraakt of het veroorzaakt ruis waardoor er in zijn geheel geen ontvangst meer mogelijk is. Een storing melden bij Agentschap Telecom heeft zeker zin maar wel eerst zelf onderzoek naar de oorzaak doen.

Storing melden kan bij Agentschap Telecom

Heeft u last van piepen, brommen, kraak, een hoge ruisvloer of helemaal geen ontvangst meer dan kunt u een storing melden bij Agentschap Telecom. Maar ook als niet-zendamateur kunt u last ondervinden van apparaten die storing veroorzaken. Is uw WiFi overdag traag of heeft u geen radio-ontvangst op uw DAB+ als bij de buren het licht aangaat? Dan is het misschien wel nodig om een klacht in te dienen.

Maar…

Voordat u overgaat tot het melden van storing bij Agentschap Telecom is het zaak om zelf veroorzaakte storing uit het eigen huis uit te sluiten. In 70% van de storingsmeldingen blijkt dat de storing door de melder zelf wordt veroorzaakt. Zaak dus om eerst zelf op onderzoek uit te gaan voordat u een melding doet bij het AT. Dit kan door delen van het huis spanningsloos te zetten (de zekering afschakelen) of alle stekkers uit het stopcontact halen. Vergeet ook uw internetmodem niet want ook die voeding kan voor veel problemen zorgen.

Verslag storingsmeldingen april 2020

In het verslag van Agentschap Telecom over de maand april is te lezen

Zonnepanelen installaties blijken steeds vaker een stoorbron. Vooral het gebruik van optimizers en micro-omvormers is nu doorgaans de bron van storingen. Met twee bekende merken heeft het Agentschap goede afspraken gemaakt om storingen zoveel mogelijk op te lossen

Van radiozendamateurs verwacht het Agentschap Telecom een zekere mate van zelfstandigheid om storingen zelf op te kunnen lossen. Maar indien de leverancier de beloften niet waarmaakt of niet nakomt is de weg naar Agentschap Telecom mogelijk onvermijdelijk. Treed eerst in contact met Agentschap Telecom om advies in te winnen.

Storing melden? Er wordt toch niets aan gedaan

Als alle stappen, om zelf de storing te verhelpen, niet werken is er de mogelijkheid om een storing bij Agentschap Telecom te melden. Bij de webredactie komen echter signalen binnen dat men geen storing meldt omdat er toch niets aan gedaan wordt. Indien u besluit geen storing te melden zal het Agentschap Telecom zeker niets doen.

In een presentatie die agentschap Telecom heeft gegeven vij de EMC-ESD-vereniging is te lezen dat de radiozendamateurs de eersten waren die merkten dat er iets aan de hand was met zonnepaneelinstallaties. Waar het in het begin om enkele installaties gaat het nu niet meer om een enkele installatie die storing veroorzaakt. Agentschap Telecom merkt steeds vaker dat meerdere installaties samen verantwoordelijk zijn voor de gemelde storing. Daarom is de Universiteit van Twente een onderzoek gestart om het accumulatie-effect van storing en ruis te bestuderen. Dit onderzoek is nog in volle gang, zie ook dit bericht op deze website.

Samengevat

Heeft u last van storing ga eerst zelf op onderzoek uit. Vraag desnoods Agentschap Telecom om advies als u er zelf niet uitkomt. Lukt het niet om de oorzaak van de storing te lokaliseren meld het bij Agentschap Telecom.

Meer informatie