Torenhoge radiostoring opgelost door Ofcom

Foto Helvetic Airlines

Foto: Wikipedia

Net zoals Agentschap Telecom beschikt ook het Britse Ofcom over een spectrumbewakingsdienst die in actie komt bij radiostoring.

Enige tijd geleden ontving de dienst een wel heel bijzondere storingsmelding van de Britse luchtverkeersleiding. De oplossing van die storing was welhaast nog uitzonderlijker en vergde behoorlijk wat speurwerk.

Ofcom berichtte daar kortgeleden over op haar website. Wij geven hier graag de Nederlandstalige bewerking van dat verhaal.

Radiostoring bij Glasgow Airport

De National Air Traffic Services (NATS) nam enige tijd geleden contact op met Ofcoms spectrumbewakingsdienst. Ze kwamen met de melding dat vliegtuigen die de luchthaven van Glasgow naderden, hinder ondervonden van radiostoring op vlieghoogten tussen de 1800 en 3000 meter.

De storing beïnvloedde de spraakcommunicatie tussen de vluchtleiding op de grond en het vliegtuig. Telkens wanneer het vliegtuig in de buurt van de storing kwam, hoorde de bemanning de vluchtleiding niet meer: het signaal werd volledig overstemd door interferentie.

Speld in een hooiberg

Maar wat veroorzaakte het probleem en – nog belangrijker – waar was het? Het was de taak van Ofcoms spectrumbewakingsteam om de storingbron te lokaliseren en identificeren.

Echter, door de hoogte en de snelheid van de vliegtuigen, was het identificeren van een mogelijke oorzaak als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Waarschijnlijkheidsgebied

Ofcom nam daarom contact op met de NATS met het verzoek om te helpen bij het inperken van het zoekgebied. De medewerkers van de NATS waren in staat om een ​​‘waarschijnlijkheidsgebied’ op een kaart te maken, waarbinnen de storingsbron zich moest bevinden. Om die kaart te realiseren maakte de NATS gebruik van software voor het volgen van vluchten. Steeds wanneer vliegtuigen de storing meldden, werd de positie vastgelegd. Die informatie gebruikte men vervolgens om het gebied op de grond in te kaderen.

Onderzoek op de grond

Vintage lampHierna ging het onderzoek op de grond verder, in de buurt van een klein stadje.

Als eerste werd in het verdachte gebied rondgereden met een auto met daarin geschikte ontvangers om de storing te kunnen vaststellen. Nadat de plek met de sterkste storing gevonden was, ging de tocht te voet verder met draagbare ontvangers. Daarmee wist het team het pand te vinden van waaruit de storing werd veroorzaakt. De storingsbron zelf bleek uiteindelijk te bestaan uit vier ‘vintage’ gloeilampen die de huiseigenaar kort tevoren online had gekocht…

Het vervolg

Door de constructie van de lampen bleken ze een zeer breedbandige ruis uit te zenden. Omdat het pand zich direct onder het vliegpad richting vliegveld Glasgow bevond, ondervonden passerende vliegtuigen ernstige hinder wanneer de lampen brandden.

Helaas voor de eigenaar – maar gelukkig voor de bemanning en passagiers van vluchten van en naar de luchthaven van Glasgow – werden de lampen verwijderd. Controles door de NATS en de vliegtuigexploitanten bevestigden later dat het gebied nu storingsvrij is.

Om ervoor te zorgen dat nietsvermoedende klanten dit soort lampen niet opnieuw kopen en daardoor storing zouden kunnen veroorzaken, neemt het spectrumbewakingsteam contact op met de leverancier.

 

Bron: Ofcom engineers shine a light on interference issue