Zelfrijdende auto gevaarlijk door beeldschermen langs de weg???
Al eerder heeft de VERON berichten gepubliceerd dat (ondeugdelijke) LED verlichting problemen veroorzaakt. Bijvoorbeeld in de luchtvaartband, voor scheepvaart, bij DAB+, Digitenne en zelfs op de fiets. Maar hoe werkt dit eigenlijk voor nieuwe ontwikkelingen? Voor de zelfrijdende auto zijn de testen inmiddels in volle gang. Maar hoe zit het met die grote LED beeldschermen langs de Nederlandse wegen?
DARPA Urban Challenge; wedstrijd met zelfrijdende auto
De ontwikkelingen van de zelfrijdende auto komt voort uit een wedstrijd. Deze is uitgeschreven door de Defense Advanced Research Projects Agency, DARPA. Het doel is een techniek te ontwikkelen die in militaire robots gebruikt kan worden. De DARPA Grand Challange is op 13 maart 2004 voor het eerst gehouden. Met als prijzengeld van $ 1.000.000 en alleen deelnemers die banden hebben met defensie. Op 8 oktober 2005 is deze wedstrijd voor het laatst gehouden. Met 23 deelnemers, waarvan er 5 de eindstreep wisten te halen.
Op 3 november 2007 is de DARPA Urban Challenge gehouden. Doelstelling hier was het bouwen van een autonome auto die zelfstandig in het verkeer kan deelnemen. Uiteindelijk hebben 6 teams de finish gehaald.
Universiteitsteam kon niet van start door storend beeldscherm
Tijdens de start van de DARPA Urban Challenge finale bleek één van de teams een probleem te hebben met de GPS van de zelfrijdende auto. Na lang zoeken is uiteindelijk het gehele GPS systeem zonder succes vervangen. Tot dat moment taste het team volledig in het duister wat de oorzaak van deze storing kon zijn. Uiteindelijk heeft de organisatie op verzoek van het universiteitsteam de grote beeldschermen op het terrein uitgeschakeld. Eureka! Het team kon eindelijk van start gaan. De autonome auto volgepakt met complexe elektronische besturing kon zelfstandig het testterrein oprijden. Wel mits die grote beeldschermen uit bleven…
Hoe zit dit dan met de beeldschermen langs de Nederlandse wegen?
Langs de Nederlandse wegen maakt men steeds vaker gebruik van grote LED beeldschermen. Deze zijn opgebouwd uit individuele LED panelen. Deze grote schermen passen niet in een speciale EMC-meetkooi, ook wel Anechoische ruimte genoemd. Hierdoor worden er slechts een aantal van die individuele panelen gemeten in deze EMC-testruimte. Maar zo test je slechts een klein aantal panelen. Hoe verhoudt dit zich tot volledige opgebouwde beeldschermen? Zouden deze grote LED beeldschermen langs de Nederlandse wegen wel getest zijn op ongewenste uitgestraalde emissie? Slechts een paar panelen meten wil niet zeggen dat er geen probleem is met het grote LED-beeldscherm.
Gezien de ervaringen met LED-verlichting is het niet verstandig om af te wachten. Voordat de zelfrijdende auto massaal de weg opkomt moet er onderzoek worden gedaan. Om te controleren in hoeverre deze auto nog zelfstandig kan rijden als de boordelektronica en/of radiocommunicatie verstoord wordt.
Denk ook maar eens aan de vele breedbandige storingen om ons heen. Van onder andere de trams en metro’s of de elektrische bussen. Allemaal gelijkstroom gevoede vervoersmiddelen. En daarbij ontstaat nog wel eens een vonkje bij dagelijks gebruik. Of denk aan een defecte condensator in de ontsteking van een brommer, of scooter. Deze maken dan een hoop breedbandige radio verstoringen met alle gevolgen van dien. Misschien moeten we zelfs wel rekening houden met expres gemaakte radiostoringen door zogenaamde “jammers“. Immers, een ongeluk zit in een klein hoekje…