FUNCube-1 in continue transponder mode

 

AO-73 (FUNcube-1) – foto: Wouter Weggelaar PA3WEG

FUNCube-1 (AO-73) is in continue transponder mode geplaatst. Na acht maanden voortdurend in het zonlicht komt de satelliet nu telkens even in de aardschaduw (eclips). Maar de telemetrie laat zien, dat de satelliet perfect functioneert in de schaduw.  Ook de temperatuur wordt niet te hoog. Nadat dit duidelijk werd, was de volgende zorg de batterij.

Lithium batterij

De batterij was immers voortdurend volledig geladen in de afgelopen tijd. Maar zou die ook de lading vasthouden en blijven werken in de eclips? Na drie weken van toenemende duur van de eclips blijkt de Li batterij oké. De busspanning is nog niet onder de 8.1 volt geweest.

FUNCube-1 in continue transponder mode

Daarom is op 1 juni de mode van AO-73 veranderd. Vanaf dit moment staat de FUNCube-1 in continue transponder mode met de transponder AAN. Dit komt in plaats van de hoog-vermogen telemetrie educatie-mode van de laatste tijd. De telemetrie blijft wel beschikbaar, maar in laag vermogen. AMSAT-UK blijft de telemetrie zorgvuldig monitoren. Maar het plan is om het ruimtevaartuig tenminste de volgende week in deze mode te houden.

AO-73, de eerste FUNcube en deels Nederlands

FuncubesatellietAmsat-Oscar 73 is de eerste FUNcube, gelanceerd op 21 november 2014. AMSAT-UK startte het FUNcube project in 2009. Het is een leerproject, bedoeld om jonge mensen iets bij te brengen over radio, ruimtevaart, natuurkunde en elektronica. Maar ook om ze te prikkelen en hiervoor enhousiast te maken. Door een legaat van G7HIA via de Radio Communications Foundation en andere sponsors kon het project ook financieel van de grond komen. Echter, AMSAT-UK kon geen licentie voor de ruimtevlucht krijgen van de Britse Space Agency. Dat was onder andere vanwege de verzekering. Ze zochten daarom samenwerking met AMSAT-NL. De Nederlanders maakten het RF-board, het interface-board en -het belangrijkste- tekenden het lanceercontract. AO-73 is dan ook als Nederlandse satelliet geregistreerd bij de ITU.

Bron: AMSAT-UK