Federale rechter akkoord met bergen radioapparatuur uit Titanic

Meer dan honderd jaar geleden verging het Britse passagiersschip de RMS Titanic. Zoals wij op 19 februari berichtten, is er een omstreden plan om de radioapparatuur uit de radiokamer veilig te stellen. Het is omstreden omdat de Titanic ook de laatste rustplaats is van vele slachtoffers.

Een federale rechter in Virginia heeft nu echter toestemming gegeven om de apparatuur waarmee de zinkende Titanic noodsignalen uitzond, te bergen.  Toch is het de vraag of die toestemming standhoudt…

Het rechterlijk besluit

Rechter Rebecca Beach Smith van de Amerikaanse rechtbank in Norfolk oordeelde dat de radioapparatuur historisch en cultureel belangrijk is en snel verloren zou kunnen gaan binnen het snel vervallende wrak. De Titanic zonk nadat hij in 1912 op ongeveer 595 kilometer uit de kust van Newfoundland op een ijsberg liep.

“De Marconi-apparatuur heeft een grote historische, educatieve, wetenschappelijke en culturele waarde aangezien het apparaat werd gebruikt om noodoproepen te maken terwijl de Titanic zonk”, schreef rechter Smith in haar uitspraak. Ze oordeelde dat het bergingsbedrijf “in ieder geval in het wrak zou mogen snijden” om toegang te krijgen tot de radiokamer.

RMS Titanic Inc

Replica radiokamer Titanic

Replica radiokamer Titanic

RMS Titanic Inc. is het enige bedrijf dat voorwerpen rond en op de Titanic mag bergen. Zij vroegen de rechter Smith nu dus om toestemming om de Marconi-radioapparatuur uit het schip te halen. Het bedrijf gaf aan te zullen proberen om te voorkomen dat er in het schip gesneden moet worden. Er is namelijk een dakraam dat al open is en mogelijk groot genoeg is om de apparatuur te bergen.

Volgens de berger zou de radiozender enkele geheimen over gemiste noodoproepen van het schip kunnen ontsluiten. “Het vertelt een belangrijk verhaal”, aldus Concannon, advocaat van het bedrijf. “Het vertelt over de heroïek van de operators die het leven van 705 mensen redden. Ze werkten totdat het water aan hun voeten klotste.”

Oppositie van NOAA

Het juridisch gevecht is echter nog niet ten einde. De National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) stelt namelijk dat de berging volgens de Amerikaanse wet en een internationale overeenkomst tussen de VS en het VK nog steeds verboden is.

In april voerden zij al oppositie bij de rechtbank tegen de bergingsinspanning. Volgens NOAA zouden de eventuele voordelen van een berging niet opwegen tegen de schade aan het schip. Het algemeen belang zou daardoor ook niet gediend worden. 

De berging zou de eerste keer zijn dat een voorwerp uit het wrak wordt gehaald. Tot nu toe mocht namelijk niemand het schip ingaan. Velen vinden dat het binnenste van het schip ongestoord moeten blijven omdat het de laatste rustplaats is van meer dan 1500 slachtoffers

Het wrak ligt ongeveer 4 kilometer onder de zeeoppervlakte op de oceaanbodem en bleef tot 1985 onontdekt. ​​R.M.S. Titanic Inc. wil een ​​bemande onderzeeër gebruiken om het wrak te bereiken. Vanaf die plek wil zij vervolgens een op afstand bestuurbare onderzeeër gebruiken om de radioapparatuur te “bevrijden”.

Meer informatie

 

Bron: ARRL