APRS ballonrace over de VS

Het begon allemaal met een uitdaging van Joanne Michael (KM6BWB) aan een ARISS partner groep. Die uitdaging was namelijk een APRS ballonrace over de VS. Joanne is opleider voor Amateur Radio on the International Space Station (ARISS). Daarnaast is zij wetenschapscoach van het Wiseburn Unified School District in Los Angeles. Ze heeft met haar studenten jaarlijks al verschillende ballonnen opgelaten.

COVID-19-pandemie challenge

Vanwege de ontwrichting van de scholen tengevolge van de COVID-19-pandemie wilde Joanne Michael de zaak een beetje opschudden. Daarmee wilde ze haar leerlingen een unieke afstandsleren-ervaring geven. En wel een, die veilig was gedurende de pandemie. Ze daagde Ted Tagami (KK6UUQ) uit tot een mid-altitude cross-continentale ballonrace.  Zodoende besloot Tagami van ARISS partner Magnitude.io de uitdaging aan te gaan.  Tagami wil zijn ballon oplaten in Oakland, Californië. De bedenker van ARISS partner ISS Above, Liam Kennedy (KN6EQU) uit Pasadena, California hoorde hiervan en vroeg of hij ook mee mocht doen.

ISS National Lab Space Station Explorer

Joanne Michael, KM6BWB en studenten van de Wiseburn Unified School district laten een mid-altitude-ballon op (Pre-COVID-19) (foto ARISS)

ARISS, Magnitude.io, en ISS Above zijn ISS National Lab Space Station Explorer (SSE) partners. Zij werken samen om studenten te inspireren, op te leiden en te betrekken bij techniek, kunst en mathematica. En om hen te stimuleren van  genoemde vakken hun carriere te maken.

Het verhaal vatte vlam op de sociale media. En dat inspireerde weer een leraar om uit te zoeken hoe zij zoiets vanuit haar school kon doen. “Laten we plannen gaan maken, kom met ideeën en laten we dit mogelijk maken voor de leerlingen,” zei ze in een post.

APRS

Wanneer de ballon in de lucht is kunnen studenten de locatie, hoogte en temperatuur volgen. Dat kan namelijk door een automatische feed via het Automatic Packet Reporting System (APRS). De drie ballonnen (KK6UUQ-8, KM6BWB-9 en KN6EQU-2) zijn te volgen op aprs.fi.

“Opleiders en ouders over de hele wereld kunnen hun thuis-zittende jongeren hiermee iets spannends laten doen,” zo zegt ARISS in de aankondiging van de uitdaging. “Leerlingen kunnen bijhouden hoe elke ballon door verschillende staten reist. Evenals hoogte, temperatuur en andere parameters. Ook kunnen ze, door weerpatronen te onderzoeken, de vlucht van de ballon proberen te voorspellen en wanneer ze de finishlijn bereiken.”

Meer informatie over de ballonoplating, lesplannen, en de livestream video link op ARISS Mid-Altitude Balloon Race. Op dit moment is de ballonoplating gepland voor 1 juni 15:30 UTC. De uiteindelijk datum en tijd vind je op hier.

Bron: ARRL