Berging radioapparatuur Titanic uitgesteld

Scheepswrak TitanicRMS Titanic (RMST) is het bedrijf dat de bergingsrechten bezit van het scheepswrak van de Titanic. Al vaker berichtten wij over de juridische complicaties van het voornemen van het bedrijf om de radioapparatuur uit het wrak te bergen.

Nu meldt RMST dat zij de berging voor onbepaalde tijd uitstelt. Als reden noemt het bedrijf de coronapandemie.

Berging radioapparatuur toch prioriteit

RMST geeft echter ook aan dat de berging van de radioapparatuur toch een topprioriteit blijft. De Marconi-radioapparatuur zond de noodoproepen uit nadat de Titanic een ijsberg raakte en begon te zinken. Dat gebeurde tijdens de eerste reis in 1912, zo’n 370 mijl voor de kust van Newfoundland. Schepen die in de buurt waren, hoorden de noodsignalen en wisten daardoor ongeveer 700 passagiers te redden. Helaas verloren er ook ongeveer 1.500 passagiers het leven bij de ramp.

Juridische strijd

Foto Marconi-radioapparatuur Titanic

Huidige staat Marconi-radioapparatuur

RMST is in een voortdurende juridische strijd met de Amerikaanse regering geweest over de vraag of de bergingsoperatie legaal zou zijn. In mei 2020 gaf een Amerikaanse federale rechter in Virginia toch toestemming: Federale rechter akkoord met bergen radioapparatuur uit Titanic. Deze rechter oordeelde dat de radioapparatuur “aanzienlijke historische, educatieve, wetenschappelijke en culturele waarde” heeft en binnenkort verloren zou kunnen gaan in het snel in verval rakende wrak. Daarom keurde de rechter het goed om een “minimale opening in het wrak te snijden” om toegang te krijgen tot de radiokamer. RMST gaf daarop aan dat zij zou proberen om snijden in het schip te voorkomen. De radiokamer is namelijk mogelijk al bereikbaar via een al openstaand dakraam.

De National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) is overigens van mening dat de bergingsoperatie nog steeds verboden is onder de Amerikaanse wetgeving. Daarnaast is er een internationale overeenkomst tussen de VS en het VK die de berging verbiedt, aldus NOAA.

Chirurgische ingreep

RMST vroeg toestemming voor het uitvoeren van een “chirurgische ingreep” voor de verwijdering van de radioapparatuur uit het in slechte staat verkerende schip. De berging zou de eerste keer zijn dat een voorwerp uit het wrak wordt gehaald. Tot nu toe mocht namelijk niemand het schip ingaan. Velen vinden dat het wrak met rust gelaten moeten worden, omdat het de laatste rustplaats is van de slachtoffers van de maritieme ramp.

Het wrak bevindt zich op de oceaanbodem, ongeveer 4 kilometer onder de zeeoppervlakte en bleef tot 1985 onontdekt.

RMST wil overigens een ​​bemande onderzeeër gebruiken om het wrak te bereiken. Vanaf die plek wil zij vervolgens een op afstand bestuurbare onderzeeër gebruiken om de radioapparatuur te “bevrijden”.

Meer informatie

 

Met dank aan Ronny Plovie, ON6CQ