Kan WSPR neergestorte MH370 terugvinden?

Foto: Wikimedia

Sinds 2014 zijn er verschillende zoektochten geweest naar het verongelukte vliegtuig MH370. Nooit werd het wrak gevonden. Ook zendamateur Richard Godfrey ging op zoek. Hij gebruikte daarbij WSPPRnet. Kort geleden verschenen hierover twee video’s.

Een reportage van de Australische televisie vertelt hoe Richard de crashsite heeft kunnen lokaliseren met behulp van data van WSPRnet. De andere video is kritisch over deze claim. David Casler (KE0OG) legt daarin uit dat WSPR geen geschikte techniek is om dit soort positiebepalingen te doen.

MH370

Op 8 maar 2014 om 00:41 (MST) vertrok Malaysia Airlines-vlucht 370 met 239 mensen aan boord van Kuala Lumpur naar Peking. Het vliegtuig kwam echter nooit op zijn eindbestemming aan.

Ongeveer 40 minuten na vertrek verdween het van de radar en is met zekerheid neergestort in de oceaan.

Sinds die tijd is tevergeefs gezocht naar het vliegtuigwrak. De laatste poging was in 2018 door het Amerikaanse bedrijf Ocean Infinity. Ook toen bleef succes uit.

Zoektocht MH370 met WSPR

De verdwijning trok ook de aandacht van zendamateurs. Zo publiceert de Britse radioamateur Richard Godfrey nog uitgebreid over zijn onderzoek naar de crashplaats van het vliegtuig. Hij claimt met grote stelligheid dat hij met behulp van dat van WSPRnet heeft kunnen vaststellen waar de MH370 neergestort moet zijn. Zijn onderzoek wekt zelfs de belangstelling van de reguliere media. Zo bracht het Australische  televisieprogramma 60 Minutes Australia recentelijk een uitgebreide reportage over het onderzoek.

Omstreden

Het onderzoek is echter omstreden. Sommigen zijn van mening dat WSPR geschikt is voor de positiebepaling van vliegtuigen, anderen zijn kritisch en denken dat deze technologie hier ongeschikt voor is.

Tot de laatsten behoort David Casler (KE0OG), een amateur die al vele jaren over de meest uiteenlopende amateurradio-onderwerpen Youtube-video’s maakt. Hij legt in de rubriek Ask Dave uit waarom het onwaarschijnlijk is dat met WSPR de locatie van een neergestort vliegtuig vastgesteld kan worden. Ook meldt hij dat de uitvinder van WSPR, Joe Taylor (K1JT), eveneens van mening is dat zijn technologie ongeschikt is voor dit type toepassingen.

Meer weten?