Toplichten met LEDs blijken bron van storing

Toplichten met LEDs blijken bron van storingHet vaartuig hiernaast op de foto heeft een aardig vol bovenste deel van de mast. En dat is niet verwonderlijk. Op het water wil je de antennes voor VHF en hogere banden zo hoog mogelijk monteren. Niet alleen voor het marifoonverkeer. Maar ook voor het “Automatic Identification System” (AIS) en GPS. Daarnaast is het de ideale plek voor het weerstation. En je moet er ook nog eens één of enkele toplichten voor zichtbaarheid en veiligheid plaatsen. Kortom, veel gevoelige elektronica in een beperkte ruimte. Wat zou er mis kunnen gaan wanneer je de gloeilampen door LED-lampen vervangt?

Toplichten met LEDs getest

Zeilen” is “Hèt magazine voor zeilers, door zeilers“. En daar hebben ze alle zeilen bijgezet en uitvoerig driekleurentoplichten getest. De testresultaten mogen er wezen. We raden iedereen die met een of ander vaartuig het water op gaat sterk aan het volledige rapport te lezen. Men test lichtkleur, zichtbaarheid, levensduur, certificering, wettelijke eisen en meer. En de door de LED-lampen veroorzaakte storing is niet overgeslagen.

Storingen op de radio en marifoon

De onderzoekers komen al snel tot de kern van de zaak:…

In tegenstelling tot gloeilampen hebben LED-lampen een zogenaamde elektronische driver nodig om te kunnen functioneren. Deze ‘drivers’ werken volgens een hoogfrequent principe. En zijn daardoor potentiële radio stoorbronnen. Dit soort storingen kunnen alleen worden onderdrukt door het rigoureus toepassen van metalen behuizingen, ontstoringsfilters en goed afgeschermde voedingskabels. Niet alle fabrikanten hebben deze maatregelen goed toegepast. Maar in de laatste ISO norm worden er wel degelijk eisen gesteld op dit gebied.

Daarnaast heeft de scheepvaart een achilleshiel:…

Omdat in de mast de voedingsdraden en de coaxkabel van de marifoonantenne over 15 meter parallel lopen is er een aanzienlijk risico op storingsoverdracht. Bovendien kunnen storingen in de voeding van het navigatielicht zich terug verplaatsen door het gehele boordnet. Met risico op storingen aan andere apparatuur en slechte radio-ontvangst.

En een voor radioamateurs heel herkenbaar issue:…

De resultaten van de metingen geven aan dat alle LED-lampen in mindere of meerder mate RF-storing veroorzaken. Voornamelijk in de voedingsdraden. De grootste storing werd gemeten bij de LED vervangingslampen. Dit is verklaarbaar doordat er in de fitting van deze lampen geen ruimte is om een elektronisch filter op te nemen.

Het volledige testverslag is op deze webpagina terug te lezen.