Kort radioamateurnieuws – week 29, 2022

Logo kort radioamateurnieuwsDeze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:

  1. Video: (tr)USDX, een superkeine multi-band/multi-mode-transceiver
  2. Video: GPSDO voor de Adalm Pluto, 
  3. Meer storing AM-omroepstations in elektrische auto’s.

Kort radioamateurnieuws

1. Video: (tr)USDX, een superkleine multi-band/multi-mode-tranceiver

In een van zijn laatste video’s bespreekt Mat M0DQW de voordelige QRP-SDR-transceiver (tr)USDX, geschikt voor alle modes op vijf HF-banden.

Het apparaat wordt gevoed met 12 tot 13,8 Volt en levert dan ongeveer 5 Watt uitgangsvermogen. Ook kan het apparaat gevoed worden via USB, maar dan daalt het uitgangsvermogen wel naar zo’n 500 mW. Verwacht geen chic en groot kleurendisplay met bandscope en ‘waterval’. Daarvoor is het apparaat te sober uitgevoerd en passen deze opties bovendien niet bij de prijsstelling.

Bekijk de video op het YouTube-kanaal TECH MINDS: (tr)USDX 5 band HF transceiver

2. Video: GPSDO voor de Adalm Pluto

De Adalm Pluto, vaak Pluto-SDR genoemd, wordt regelmatig toegepast als SDR-component voor een QO-100-transceiver. Deze component leent zich daar uitstekend voor, afgezien van de matige frequentiestabiliteit van de local oscillator. Hier zijn echter verschillende oplossingen voor. Zo kun je de standaard LO vervangen door een stabielere versie, wat echter een relatief lastig klusje is.  Het toepassingen van een externe referentie-oscillator is eenvoudiger. Mat M0DQW demonstreert op zijn YouTube-kanaal hoe hij hiervoor een GPSDO inzet.

Bekijk de video op het YouTube-kanaal TECH MINDS: LEO BODNAR GPSDO With the Adalm Pluto SDR

3. Meer storing AM-omroepstations in elektrische auto’s
Draadloos opladen electrische auto

Foto: Wikipedia

Elektromagnetische interferentie is een reden voor sommige fabrikanten van elektrische auto’s om hun voertuigen niet langer van een middengolfradio te voorzien. Dat meldt Radio World op zijn website.

“Naarmate autofabrikanten meer elektrische voertuigen aanbieden, neemt de beschikbaarheid van AM-radio voor consumenten af”, aldus Pooja Nair in een gastcommentaar van Radio World. “Dit komt doordat de effecten van elektromagnetische interferentie meer uitgesproken zijn in elektrische voertuigen dan in voertuigen met verbrandingsmotoren.” De frequenties gegenereerd door elektromotoren overlappen meer met die van AM-radiostations.

Natuurlijk is er ook een heel andere reden waarom autoradio’s vaak geen AM meer kunnen ontvangen: DAB+ neemt het langzaam maar zeker over van de AM- en FM-omroepstations.

Lees het hele artikel op de Radio World-website: Why Are Some Automakers Ditching AM Radio?

 

______
Heb je tips voor ‘Kort radioamateurnieuws’, bijvoorbeeld omdat je een evenement wilt aankondigen? Wij horen dat dan graag: webredactie@veron.nl. Natuurlijk ontvangen wij ook graag (concept)artikelen voor de VERON-website of Electron.