ARISS Contact met Australische school blijkt educatief op meer dan één continent
Het ARISS contact met een Australische school blijkt educatief op meer dan één continent. Op 20 april 2021 hadden enthousiaste jongeren in Winmalee, NSW, Australië, contact met het ISS. Het was ook een live demonstratie voor stagiaires in België. Het duurde een paar jaar om de ARISS-verbinding te regelen met de leerlingen van Alison Broderick op de Winmalee Public School. Maar het wierp zijn vruchten af.
Telebridge contact
Astronaut Victor Glover, KI5BKC, bij NA1SS beantwoordde vragen over een reeks aan ruimtevaart gerelateerde onderwerpen. Het “telebridge”-contact betrof een directe 2-meter radioverbinding tussen Glover in het ISS en ON4ISS. Dat is de roepnaam die ARISS-teamlid Jan Poppeliers, ON7UX, in Aartselaar, België, gebruikt voor ARISS-contacten met het ISS. Tweeweg landlijnen tussen België en Australië voltooiden het circuit voor het contact. Dat duurde overigens ongeveer 11 minuten.
STEM-lab
Het curriculum van Winmalee Public School omvat een wekelijks STEM-lab. Daar hebben ze een gespecialiseerde onderwijzer voor. STEM staat voor Science Technology Engineering Math, ofwel Wetenschap, Technologie, Techniek en Wiskunde. Daar horen ook lessen bij over het zonnestelsel, ruimtemissies en de toekomst van ruimteverkenning. Lessen in de aanloop naar het ARISS-contact gingen over het ruimtestation. Onder ander hoe de positie in de baan om de aarde te volgen met behulp van toegepaste wiskunde. Maar ook over de ISS-bemanningsleden en hun bezigheden in het ISS. Het amateurradiocontact gaf acht jongeren een kans om te leren over leven en reizen in de ruimte. En wel van iemand die dat al doet.
Zenuwachtig
Leerling Alberto Campos-Wagner vond het leuk om Glover te vragen hoe ze een aanvaring met ruimteafval vermijden. Eerste-klasser Indiana Bartush gaf toe zenuwachtig te zijn, maar ondanks haar vlinders ging het goed. ‘Ik vond de manier waarop Victor met me praatte prettig,’ zei ze. Vierde klasser Ayva Dacey waardeerde de once-in-a-lifetime ervaring. Terwijl vijfde klasser Erin DeBono verbaasd was dat er geen technische storingen waren met de verbinding. “Ik ben nog steeds in een enorme wolk van geluk,” zei Asher Renwick van de zesde klas. ‘Victor was zo aardig en zijn antwoorden waren uitstekend. Ik realiseerde me dat de meeste mensen elke dag thuiskomen bij hun familie. Dat vinden ze vanzelfsprekend. Maar astronauten kunnen dat niet. Het hele evenement was beter dan ik ooit had gedacht dat het zou kunnen zijn. “
Victor Glover’s advies
Glover’s belangrijkste advies: “Wees veerkrachtig. Stop niet bij uitdagingen. Nummer twee, wees een levenslange leerling – leer binnen en buiten de klas. En nummer drie is om een goede teamgenoot te zijn. En dan zul je altijd succes behalen, wat je dromen ook zijn.” Channel 9 in Sydney zond een nieuwsbericht uit over het Winmalee-contact.
Ook educatief in België
Stefan Dombrowski, ON6TI, en Luc Vlecken, ON4ALV, maakten van de gelegenheid gebruik om naar het directe signaal op 2 meter (145.800 MHz) van het ISS te luisteren als demonstratie voor hun stagiaires uit het Belgische leger die meer te weten kwamen over amateurradio. “We gebruikten allebei de Australische Winmalee Public School ARISS QSO/ISS-pas tussen Victor Glover, KI5BKC en de studenten om amateurradio te demonstreren,” zei Dombrowski. “Dit was een succes, want we hoorden alle 18 vragen en antwoorden op onze beide locaties met slechts een eenvoudig handheld-station. Het was een uitstekende demonstratie van de mogelijkheden van amateurradio. Het ARISS Contact met de Australische school was ook een goede educatieve demonstratie van antennepolarisatie en signaalverzwakking met de afstand. “
Bron: ARRL
Met dank aan Ronny Plovie, ON6CQ