Hoofdbestuur over negatieve publicatie AD: “Bestrijden met positieve PR”
Afgelopen week was er veel te doen over een krantenartikel in het AD. Het artikel ging over het feit dat een aantal geregistreerde frequentiegebruikers, waaronder bezitters van marifoons en zendamateurs, verzuimd hadden de jaarlijkse bijdrage voor registratie te betalen. De woordkeuze van de betreffende journalist was erg onhandig. Zo werden zendamateurs ‘legale’ etherpiraten genoemd. Deze vergelijking is veel zendamateurs in het verkeerde keelgat geschoten. De VERON heeft in een tweet naar het AD direct haar afkeur laten blijken.
Soms volgt een excuus, maar het kwaad is dan al geschied
Dat zendamateurs en etherpiraten nog altijd door elkaar gehaald worden, komt het imago van onze vrijetijdsbesteding niet ten goede. De voorzitter van de VERON PR-Commissie, Jean-Paul Suijs PA9X: “Op de laatste Verenigingsraad vertelde ik over de negatieve publiciteit rondom zendamateurs. Het monitoren van dit soort publicaties en telkens reageren kost veel tijd. Zelden leidt het tot een wenselijk resultaat. Soms volgt een excuus, maar het kwaad is dan al geschied. Maar van het rectificeren van een publicatie is al helemaal geen sprake. Positieve PR is het juiste middel.”
Strategie van positieve PR
PA9X legt uit dat de PR-Commissie bewust kiest voor de strategie van positieve PR: “De pers komt de positieve verhalen niet zelf bij de VERON en haar leden halen. Ik heb nog niet meegemaakt dat een journalist mij heeft gebeld voor een leuk verhaal over zendamateurs. Wel met vragen over ‘illegaal plaatjes draaien op de FM’, de echte etherpiraten. Daarom moeten we de positieve verhalen zelf bij de journalisten en het publiek onder de aandacht brengen. En dat lukt ook, blijkt wel uit recente publicaties in lokale bladen over activiteiten door zendamateurs, mede dankzij o.a. VERON afdelingen Leiden, Utrecht en Assen en andere afdelingen die ik vergeten ben. Maar ook individuele zendamateurs wisten op een positieve manier de krant te halen. Het blijkt gewoon dat je negatieve PR het beste kunt bestrijden door veel positieve PR.”
Dreigende taal werkt averechts
Over bepaalde reacties heeft PA9X zo zijn mening: “Dreigende taal zoals die door enkele zendamateurs is geuit werkt averechts. Daarmee wordt het foutieve beeld ‘dat zendamateurs een stel etherpiraten zijn’, alleen maar versterkt. Geen enkele journalist zal op dreigende taal reageren, laat staan iets rectificeren. Bij dit soort tenenkrommende publicaties moet je gewoon even rustig ademhalen en even tot tien tellen, voordat je reageert. Het heeft namelijk niets te maken met het bewust in diskrediet brengen van zendamateurs door de pers, maar alles met onwetendheid bij veel journalisten. Het is aan ons allemaal om daar wat aan te doen.”
Positieve verhalen aanreiken
De PR-voorman van de VERON roept leden wederom op, om bij te dragen aan die positieve PR: “Naast dat we journalisten blijven wijzen op onjuistheden, wil de VERON vooral energie stoppen in positieve PR. Dat kan alleen als onze leden ons die positieve verhalen aanreiken. Van die mooie verhalen kunnen we er nog veel meer gebruiken. Dus schrijf je verhaal en stuur het naar de PR-Commissie. Dan maken zij daar een mooi positief artikel van! Want zendamateurs zijn best aardige mensen met een hele leuke en bijzondere vrijetijdsbesteding die ook van waarde is voor de maatschappij.”