Goed dat DARES er is
Duitse dijk risico voor Nederland
We zijn in Nederland druk met dijkverzwaringen en dijkverhogingen. Alle dijken worden zo goed mogelijk in de gaten gehouden. Maar dan kan het onheil toch ineens uit onverwachte hoek komen. Lees onderstaand artikel er maar eens op na, en wees blij dat DARES er is.
DOETINCHEM – Als aan de Duitse kant van de grens in het stroomgebied van de Rijn een dijk doorbreekt, kan het oosten van Nederland tot aan Zwolle onder water komen te staan. Dan zouden er honderden doden vallen en tientallen miljarden euro’s aan schade ontstaan.
Dat blijkt uit recente cijfers van het waterschap Rijn en IJssel. Dit schap beheert onder andere het Nederlandse deel van een dijkring die zich tot in Duitsland uitstrekt. Deze ring is van cruciaal belang voor de hoogwaterveiligheid in Nederland. Als hier een dijk breekt, bestaat het risico dat andere ringen landinwaarts ook doorbreken.
De Rijn komt bij Spijk ons land binnen. Spijk valt in de zogenoemde dijkring 48, die voor de helft in Duitsland ligt. Dijkring 48 is volgens het ministerie van Infrastructuur van nationaal belang. Door klimaatverandering zal de Rijn in deze eeuw steeds meer water gaan afvoeren. Om het risico op overstromingen te verkleinen, presenteerde het kabinet in september het Deltaprogramma. Daarin staat dat vrijwel alle rivierdijken versterkt moeten worden, maar voor dijkring 48 ligt de beschermingsnorm nog 30 keer hoger dan voor andere dijken.
Nederland is sterk afhankelijk van maatregelen in Duitsland. Als dijkring 48 daar niet op orde is, heeft dijkverzwaring in Nederland geen zin. Duitse en Nederlandse waterbeheerders en bestuurders praten volgende week in het Duitse Rees over de hoogwaterplannen die Duitsland heeft.