Veel gestelde vragen over de VERON e-mail alias
Ieder VERON lid kan op deze pagina een VERON e-mail alias aanvragen. Dit kan zijn in het formaat roepletters@veron.nl en/of luisternummer@veron.nl. Maar wat kan zo’n alias nu eigenlijk? En wat kan er niet mee? Waar kun je tegenaan lopen? Kortom, in deze alias FAQ proberen wij u een antwoord te geven op de meest gestelde vragen over de e-mail alias.
1) Kost de alias mij geld?
Nee. Voor VERON leden is het hebben en gebruiken van een alias gratis. Voor niet-leden is het helaas niet mogelijk om een alias aan te vragen; dan moet u eerst lid worden.
2) Moet ik software installeren voor die alias?
Nee. Uw alias stuurt alles door naar uw eigen e-mail adres. En uw eigen e-mail leest u met wat u zelf al geïnstalleerd heeft. U krijgt er dan ook géén mailbox bij. U blijft werken met uw eigen mailbox.
3) Ik wil zo’n alias, maar heb geen e-mail adres. Kan dat?
Nee. Een alias stuurt alle binnenkomende e-mail door naar uw eigen e-mail adres. Het is dus geen POP3 of IMAP e-mailbox waar u op kunt inloggen om e-mail te bekijken. U heeft altijd een eigen e-mail adres nodig.
4) Hoe verstuur ik e-mail vanaf mijn alias adres?
Helaas kan dat niet. Een e-mail alias kan alleen maar e-mail ontvangen en vervolgens automatisch en direct doorsturen. Het is dus alleen een “in-bakje”, en geen POP3 of IMAP dienst. E-mail versturen blijft u vanaf uw eigen e-mail adres doen.
5) Kan ik mijn alias als afzender of antwoord adres instellen?
Beter van niet. Bij sommige e-mail providers en in sommige e-mail pakketten kan het wel, maar er kleven flinke nadelen en risico’s aan. Zo is het instellen van deze techniek erg complex; één klein foutje in de instellingen en uw e-mail komt nergens meer aan. En vaak worden e-mails die op deze manier “uit naam van” worden verstuurd abusievelijk als e-mail adres misbruik gezien. Dan beland de mail in de spam-box of wordt gelijk weggegooid zonder terugmelding aan de afzender. Krijgt u “SFP-check” foutmeldingen, dan weet u dat u met dit probleem te maken heeft. SPF staat voor “Sender Policy Framework“. Dit is de techniek waarmee e-mail providers onderling controleren of de afzender van een e-mail en een account heeft op het domein wat door het antwoord adres of afzender adres wordt aangegeven.
6) Ik test mijn alias, maar krijg niets terug! Werkt ‘ie wel?
Als u uw alias wilt testen, dan volstaat een e-mailtje naar uw eigen alias adres. Dat e-mailtje zou dan binnen een paar minuten (afhankelijk van de drukte op onze alias server) weer bij u terug moeten komen. Maar, sommige e-mail providers (zoals Google Gmail en Planet Internet / WXS) herkennen dat u een e-mail stuurt naar een alias die dan direct weer retour komt op datzelfde adres. En dat blokkeren ze omdat ze bang zijn voor lussen in e-mail ketens. Dus wilt u uw alias echt goed testen? Dan moet u een test e-mail sturen vanaf een ander e-mail adres dan dat waar de alias naar doorstuurt.
7) Kan ik mijn alias door laten sturen naar een andere alias?
In theorie kan het. Maar in de praktijk levert dit vaak veel problemen op. Probeer dus ten alle tijden een alias naar een echt e-mail adres te laten doorsturen. Wanneer u bijvoorbeeld een Amsat alias en een VERON alias hebt, dan liever niet de een naar de ander laten doorsturen. Maar beide direct naar uw eigen e-mail adres laten wijzen. Hoe langer de keten is, des te kwetsbaarder het relayeren is.
8) Kan ik mijn alias mail door laten sturen naar meer dan één adres?
Ja, geen enkel probleem. Geef aan ons door naar welke “distributielijst” u uw alias wilt laten doorsturen, en wij regelen het. Dit kunt u aangeven in het “eventuele opmerkingen” veld bij de aanvraag op deze pagina.
9) Ik heb meerdere roepnamen en/of luisternummers (NL-nummers). Mag ik meerdere aliassen?
Ja. Voor iedere roepnaam of luisternummer kunt u een alias aanvragen. En die aliassen kunnen dan allemaal naar hetzelfde e-mail adres doorsturen. Maar dat hoeft niet. U kunt per alias opgeven waar deze precies naar door moet sturen. Dit is vooral handig voor speciale roepletters of roepletters van afdelingszenders.
10) Ik wil een alias, maar met een andere naam dan roepletters of luisternummer (NL-nummer). Mag dat?
Technisch kan het. Maar het hebben van een alias anders dan roepletters of luisternummer is voorbehouden aan commissies, werkgroepen, bureau’s en andere officials binnen de VERON.
11) Ik heb nieuwe roepletters; mag ik mijn oude alias houden?
Zolang uw oude roepletters niet opnieuw uitgegeven zijn, hebben wij er geen moeite mee om uw oude alias actief te laten. U vraagt dan een nieuwe alias aan, en houd deze naast uw oude alias. Geef dat dan wel duidelijk aan via het “eventuele opmerkingen” veld bij de aanvraag van de nieuwe alias. Wanneer u zelf de oude alias wilt stopzetten omdat er niets meer op binnen komt, dan regelen wij dat voor u. Ook hiervoor gewoon het aanvraag formulier helemaal invullen en in het “eventuele opmerkingen” veld vermelden dat de oude alias kan vervallen. Mocht de nieuwe eigenaar van uw oude roepletters zich melden, dan zetten wij uw oude alias ongevraagd om.
12) Hoe kom ik weer van mijn alias af?
Niets zo veranderlijk als een mens. Het kan voorkomen dat u weer van uw alias af wilt. Dat is geen enkel probleem. Gebruik hiervoor het aanmeldformulier. Vul dat in net zoals dat moet voor het aanvragen van een alias. Maar zet in het “eventuele opmerkingen” veld dat u de alias wilt opheffen. Hou er dan wel rekening mee dat het opzeggen van een alias ook betekend dat uw VERON Techniek Forum toegang wordt geblokkeerd. Immers, uw forum toegang is aan uw alias gekoppeld.
13) Ik wil een alias maar heb geen roepletters en geen luisternummer. Wat nu?
Dan zit er maar één ding op. Eerst een luisternummer aanvragen. Dat kost niets. Maar je moet er wel VERON-lid voor zijn. En is dat luisternummer binnen, dan wordt dat de basis voor de alias. Zo’n luisternummer is natuurlijk ook voor veel andere radio toepassingen goed bruikbaar.
14) Wat is het wachtwoord voor mijn @veron.nl alias?
Wachtwoorden horen bij e-mail mailboxen. En een alias is geen mailbox. Dus vandaar dat er bij een @veron.nl alias ook geen wachtwoord hoort. Je kunt niet op een alias inloggen. Vandaar dat je bij het aanvragen van een alias ook geen wachtwoord krijgt. Dat is er gewoon niet.
15) Mijn vraag wordt niet beantwoord door deze alias FAQ. Wat nu?
Stuur dan een e-mail aan postmaster@veron.nl met uw vraag. Niet alleen beantwoorden wij dan de vraag. Ook zullen we de vraag met antwoord aan deze alias FAQ lijst toevoegen.